22 Aralık 2017 Cuma

Pal Sokağı Çocukları - Ferenc Molnar

Yine kızıma aldığım kitabı önce ben okudum. Ve yine içinden harika duyguları aldım cebime koydum. Kalbimi ısıtan bir kitap oldu Pal Sokağı Çocukları.

Çocukken bizim mahallede de bir arsa vardı. Orada uçurtma uçururduk. Halamın çocuklarıyla piknik yapardık. Hiç bir planımız olmasa bile arsaya gider orda vakit geçirirdik.

Bir sürü çekirge olurdu o arsada. Bazen lezzetli otlar bile toplardık. Ben evlenip başka mahalleye taşınırken de vardı arsa, ta ki bir kaç yıl öncesinde o arsaya avm yapılıncaya kadar. Şimdi mahallenin çehresi değişti. Sanki güneş bile uğramaz oldu mahalleye. Yol üzerindeki bahçeli müstakil evler yıkıldı, yerine kocaman binalar yapıldı avm ye uygun olacak şekilde. Ne de olsa artık değerlenen bölgeydi mahalle. Artık hangi sokaktan annemlerin evine dönüldüğünü şaşırır oldum, eğer saymamışsam. Çünkü döndüğüm köşelerdeki evler yoklar artık.

O yüzden apartmanda yaşayan çocuklar bilmezler mahalledeki arsanın ne anlama geldiğini.


" Dargınlıkla, küskünlükle savaşa gidilir mi? Bu savaşı ancak birbirimizle çok iyi dost olursak kazanabiliriz! "

"- Rüzgar esiyor oğlum.
Yüzbaşı ise yüzünde kederli bir tebessümle fısıldadı.
- Arsa'dan bu tarafa doğru esiyor. Canım Arsa'mdan bu tarafa doğru."

"Hiçbir zaman yüksek binaların arasına sıkışıp yaşamayan sizler, Budapeşte çocukları için boş bir arsanın ne anlama geldiğini anlayamazsınız."


"Şimdi artık Pal Sokaği Çocuklari'nin
Arsa'sinda kocaman çok katlı evler var.
Ama ne gam:
Dünyanin bütün çocukları Pal Sokaği'ndandır!"


Hahoo ho! Hahoo ho! Bu nida onların kendileri arasında bir parola. Macaristan'ın yoksul bir semtinde geçen hikayede, bir tarafta Pal Sokağı çocukları var, diğer tarafta onların ezeli rakipleri Kızıl Gömlekliler. Ve arsa. İki grubun kıyasıya mücadelesiyle kazanılacak bir arsa! Oyun oynamak için başka bir yer yok çünkü.

Janos Boka, Pal sokağı çocuklarının lideri olarak hayran olunası bir çocuk.Küçük sarışın oğlan Nemecsek. Kendi küçük ama kocaman mangal gibi bir yüreği var. Canı arsası uğruna neler yapıyor kahraman Nemecsek. Aslında hepsi mangal yürekli, hepsi kahraman. Öyle ki, Kızıl Gömleklileri oluşturan çocuklara bile yeri geldi saygı duydum. Çocukluklarına bakmadan, kendilerinden büyük davranış sergilediler. 

İyiliği, dürüstlüğü,  bağlılığı, dostluğu, sadakati ne güzel anlatıyor kitap. Pal Sokağı Çocukları'nı çocuklarla birlikte herkes okumalı bence.

Sonrasında Böyle Buyurdu Zerdüşt kitabına başlamak istedim ama olmadı, yani okuyamadım. Dili çok ağır. Tarzı garip. Tercümesinden mi kaynaklı acaba diye düşündüm, internette inceledim diğer tercümeler de öyle. Ama mutlaka okunması gereken kitaplar arasındaymış. Okur muyum bilmiyorum.

Şimdi elimde Deniz Erten'in İşaret kitabı var. Yaklaşık 700 sayfa. Ben bu yıl için 30 kitap hedef koymuştum kendime ama 26 tane okuyabildim. 100 lerce kitap okuyanlar var, önlerinde saygıyla eğiliyorum.  Elimdeki kitap neredeyse üç kitaba tekabül ediyor ama zor ilerleyen bir kitap. Okudukça kafamda çelişkiler oluşuyor. 


Herkese iyi haftasonları. 

13 yorum:

  1. Ah, ahhhh en en en sevdiğim kitaplardan birini anlatmışsın Nil'ciğim, ben çocuktum ilkokuldaydım, o yıllar televizyon yoktu Türkiye'de. Her sabah Arkası Yarın dinlerdik, ve akşamları Çocuk Saati olurdu aynı Arkası Yarın gibi ama çocuklar için. Pal Sokağı Çocukları'nı ilk orada dinlemiştim. Yıllar sonra yeğenim sünnet olunca ona hediye olarak aldım, sonunu okuyunca az kalsın ağlayacaktım teyze demişti. Çok hüzünlüdür ama çok da güzel değil mi?

    Emeğine sağlık canım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçek dostluğu anlatan harika bir kitap. Küçük sarı kafanın kocaman yüreği.

      Sil
  2. Ölü Ozanlar Derneği, en bi sevdiğim. :) Bizim mahallenin meşhur arsasına da camii yapıldı. Ben o zamanlar 9 yaşındaydım ama o zaman bile koymuştu bana arsanın işgal edilişi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nefes alacak yer kalmadı memlekette. Her boş arsayı görenin gözlerinde dolar işareti beliriyor artık.

      Sil
  3. Oytun okuyor şu an bu kitabı ama çok yavaş ilerliyor. Benim okumam seneyi bulur sanırım.
    26 kitap deyip az görme ben bu sene elimdekileri de bitirirsem sadece 17 :(
    Olsun ama seneye açığı kapatırım, inşallah yani :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şebom okuduğum kitaplar kalın aslında. Yoksa hedefi tutturmuştum zannımca.
      Kitabı okuyunca beni çok iyi anlayacaksın.
      Bakalım Oytun un yorumları nolacak?

      Sil
  4. Ben de bir kaç sene önce okudum bu kitabı. Dediğin gibi sımsıcak bir kitaptı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şeker Portakalı, Ölü Ozanlar Derneği, Pal Sokağı Çocukları hepsi aynı ayarda kitaplar sanki.

      Sil
  5. Bu kitabı okumuştum ben de. Ve gerçekten çok da beğenmiştim. Herkesin de okuması gereken bir kitap olduğunu düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yetişkinlerin çoğundan beklenilmeyecek kadar mert delikanlı çocukların hikayesi.

      Sil
  6. Pal Sokağı çocukları hep aklımda olan bir kitap hatta listemde uzun süredir ama erteleniyor yerine başka kitaplar geliyor. Mahalle hayatı iyidir iyi zamane çocukları bunun ne demek olduğunu bilmez ama çok keyiflidir o sokaklarda çocuk olmak :)

    YanıtlaSil
  7. Şimdi çocuğu köşedeki bakkala göndermek bile ürkütücü. Zaten arsa denen bir kavramı çocuklar nerden bilsin, arazi mafyaları sayesinde kalmadı.
    Kitabı seveceğini tahmin ediyorum.

    YanıtlaSil
  8. Çocukluğumda okumuştum. Ayrıca Jules Verne kitapları, Kemalettin Tuğcu kitapları...Bu sonuncular hep acıklı olurdu. Çizgi romanlar...Red Kit'ten hala vazgeçmedim, bi de Asteriks'den.

    YanıtlaSil

Sen de yaz yaz yaz
Bir kaç satır yaz
Dök içindekileri :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...